Blog, Rejser & Oplevelser

Digital Marketing gjort simpelt

digital marketing

Digital marketing er vidt begreb og dækker faktisk over rigtige mange markedsføringsdiscipliner, som kan være svære at excellerer i. Jeg har selv en smule erfaring med annoncering på sociale medier, men stadig i et begrænset omfang, hvorfor jeg har et stort ønske om at blive bedre.

I går læste jeg en rigtig god artikel omkring digital markedsføring på Azets, der gav mig en god indsigt i at få det bedst mulige afkast ud af et markedsføringsbudget. Du kan læse artiklen, som er skrevet af Plutonic Media på følgende link: https://www.azets.dk/blog/faa-mest-muligt-ud-af-dit-digitale-markedsfoeringsbudget/.

I artiklen kaster de lys over nogle rigtige gode punkter vedrørende digital marketing, som man i høj grad bør overveje før man kaster sig ud i annoncere, uanset om det er på sociale medier, Google eller noget helt tredje. Det kan virke banalt, men det handler faktisk grundlæggende om det overhovedet giver mening for din forretning.

Det første du skal overveje er, om der overhovedet er et erkendt behov for det produkt eller den service, som du tilbyder. Søgemaskineoptimering (SEO) og Google Ads giver rigtig god mening, hvis du sælger noget, hvor der er et eksistentielt behov i forvejen. Det vil sige, at når de søger på Google, så er det fordi de har et erkendt behov, som de ønsker en løsning på. Lige netop derfor giver det god mening, eftersom man kan synliggøre sin virksomhed overfor lige præcis netop de personer. I den omvendte verden hvor der ikke er et erkendt behov, vil der ikke være søgninger og derfor kan Google Ads hurtigt blive en ligegyldig kanal i din digital marketing strategi.

Sociale medier kan derimod være en altafgørende kanal, når det kommer til digital marketing, hvis din målgruppe netop ikke kender til dit produkt. Facebook, Instagram, LinkedIn og Pinterest er alle et push-medie, hvor du kan sende reklamer direkte ud til brugeren, uanset om de ønsker at se dem eller ej. Det åbner en dør af muligheder, hvis du sælger et meget unikt og revolutionerende produkt, som der ikke nødvendigvis er nogle som kender – endnu vel og mærke. Det er en af årsagerne til, at jeg synes annoncering på sociale medier er super spændende.

digital marketing strategi

Annoncering på Facebook

Når det kommer til sociale medier, så er der vist ingen tvivl om, at Facebook er det største medie i verdenen. Derfor er Facebook også lysår forud, når det kommer til dine annonceringsmuligheder. Der findes mange forskellige kampagnetyper og tonsvis af målgrupper, som du kan komme i gang med på ingen tid.

facebook annoncering

Du kender det måske også fra dit eget Facebook nyhedsfeed, men en af mine yndlings kampagnetyper er retargeting formatet. Det er muligvis en af de stærkeste kampagner i et digital marketing øjemed. Denne kampagne rammer de personer, som i forvejen har besøgt ens hjemmeside. Det vil sige, at de har vist en form for interesse førhen, hvorfor konverteringsraten på denne form for annonce er virkelig god.

Når jeg har fortalt mine bekendte om dette format, så er alle altid super forarget og sure over, at de bliver forfulgt på denne måde. Jeg synes dog kun, at det er et plus, fordi uanset hvad så ville du få vist en reklame. Med retargeting ser du i det mindste på noget, som du allerede har vist interesse i.

Vil du gerne i gang med at arbejde med digital marketing, så kan jeg anbefale at tilmelde dig en række kurser. Der findes mange gratis webinarer eller YouTube videoer for den sags skyld, som du kan tage fat i med det samme. Det kan virke uoverskueligt i starten, men som alle andre ting, så tager det også tid at blive dygtig til digital marketing.