Blog, Rejser & Oplevelser

Sådan kan du få et budskab eller et produkt ud til verden med guerilla marketing

produkt marketing

Guerilla-marketing er ikke så farligt, som det lyder. Man kan let associere det med noget, man ikke kan se – og det er faktisk lige det omvendte. Hos virksomheden Citrusmedia har man fundet ud af at bruge byen og de mange muligheder. Man har set et marked, som lå lige for næsen af os, men som vi ikke har brugt til at komme ud med fortællingerne, som vi vil. Der er selvfølgelig mulighed for alverdens fortællinger med forskellige indgangsvinkler, alt efter hvad der vil siges.

Den hellige humor

Der er mange af de reklamer og lignende, som vi ser, der prøver at være sjove. De fleste af dem formår det ikke, og de få, der gør, husker vi oftere bedre. Det er som om, at humoren er med til at gøre følelsen omkring en reklame god, sjov og mindeværdig. Tit og ofte er reklamers formål jo, at vi skal føle noget eller måske bare huske noget. For Guerilla-marketing er nogle af disse overvejende principper også til stede, men det plejer nu ikke at være et problem, at folk ikke husker det. Folk møder det nemlig i deres hverdag på vej til og fra skole og arbejde, hvor man altså undrer sig over, at der pludselig er Spiderman-briller på en gammel græsk statue – det er både sjovt og fortæller samtidig om den nye Spiderman-film på en subtil måde. Man kan læse om mange flere eksempler her, og desuden finde ud af nærmere specifikationer på https://citrusmedia.dk/media-og-services/guerilla-marketing/, der tænker ud af boksen og ind i den virkelige verden. Her tænkes som en virksomhed, der har at gøre med mennesker og forstår, hvordan man bedst taler til dem i et offentligt rum.  

guerilla marketing

Måden man møder folk på

De fleste reklamer er irriterende, især hvis de afbryder det, man er ved at se eller lignende. Vi føler ikke af dem, tager ingen notits af dem og er egentlig ligeglade med indholdet, da de kun forstyrrer os i det rum, vi gerne ville have uforstyrret.

I byens rum er guerilla-markedsføringen noget anderledes, da det er eksempler på reklamer, der både er sjove, kan være klædende for bybilledet og ofte har budskaber, der er fortalt på en måde, så mennesker ikke møder det som en reklame. I stedet er det en gimmick i bybilledet eller et vigtigt budskab, der bliver fortalt på cykelstierne eller fortovene. Der er masser af gode eksempler på, hvordan man kan lave gode guerilla-markedsføring – og samtidig er der meget få, der gør det rigtigt.

Derfor er Citrusmedia så relevante i forståelsen af, hvordan denne markedsføring er en strategi, der virkelig kan noget for sig. Den møder mennesker, hvor de er og afbryder ikke noget, som de er i gang med. Tværtimod er det menneskets nysgerrighed, der pirres. Man finder sig draget af denne besked eller dette produkt, der står ud i bybilledet. Man får lyst til at vide mere – og det handler om måden, virksomheden møder folk på.